Realisatie bij Grafé Lecocq

Grafé Lecocq is sinds meer dan 125 jaar een belangrijke invoerder van Franse wijnen. Deze worden onder de Citadel van Namen in ideale omstandigheden in ijken vaten gerijpt, en worden nadien door Grafé zelf gebotteld.

Het vakmanschap van de ondertussen vierde generatie bevat een assortiment van zowel wijnen met een uitstekende prijs-kwaliteit, als bio-wijnen en de traditionele toppers uit de beste Franse traditie. De aankopen, productie en verkoop gebeuren door een equipe van een 25-tal personen. Logistiek voorziet Grafé zelf in de leveringen aan huis in heel België.

Realisatie Data-M bij Grafé Lecocq

Achter de schermen

De ERP en CRM-toepassingen bij Grafé Lecocq zijn een voorbeeld van hoe nieuwe versies van en updates bij Data-M voor de interne organisatie en voor klanten geen disruptie dienen te betekenen.

Stellen dat e-commerce voor een KMO een uitdaging vormt, is een open deur intrappen. Internationale spelers streven met hun ‘winner takes it all’-mentaliteit naar steeds grotere marktdominantie. Grafé bewijst dat de strijd tegen de multinationale bedrijven in een lokale markt nog lang niet verloren is. Hun website heeft qua e-commerce ondertussen een hele weg afgelegd. We zitten vandaag aan de derde generatie website. Na het pionierswerk in het begin van de eeuw kwam er een tweede, nauwer met de backoffice geïntegreerde versie, en sinds 2022 speelt de site helemaal in op de actuele verwachtingen .

Data-M stuurt de site van de webbouwer via webservices aan met alle nodige gegevens. Er wordt nauw op gelet dat de business-logica zoals berekeningen van prijzen en kortingen zich altijd maar op één plaats mag bevinden. Die wordt volledig aangestuurd van uit de backoffice.

Realisatie Data-M bij Grafé Lecocq

Gesmaakte samenwerking

Het begin van de samenwerking dateert van het jaar 2000. Vanaf het begin werd, in een combinatie van standaardmodules en maatwerk, niet alleen gefocust op de eigenheiden van ERP en logistiek voor de sector van wijnen. Er ging ook meteen de nodige aandacht naar de marketing en communicatie.

Zo werd vanaf het midden van de jaren 2010 bij de e-commerce ingezet op een eerste vorm van profiling van klanten op basis van hun aankopen en voorkeuren. Grafé Lecocq vond dat profiling niet het voorrecht mocht blijven van de Googles van deze wereld. Op basis van een grondige analyse wordt een ingelogde klant passend begeleid naar de perfecte wijn. 

Succes in software en communicatie is altijd een kwestie van samenspel: klanten met goede ideeën geven aanleiding tot innovatieve oplossingen.

Realisatie Data-M bij Grafé Lecocq

Data-M nv
Jozef Buyssestraat 72, B-9230 Wetteren
+32 (0)9 366 17 73 | info@datam.be
© Copyright Data-M nv  -  Alle rechten voorbehouden - Privacybeleid - Cookiebeleid