Home / Blog / Keuze softwareleverancier

Blog / Keuze softwareleverancier

keuze softwareleverancier

Vijf vragen die iedereen zich moet stellen bij de keuze van een softwareleverancier

De keuze van een (nieuwe) softwareleverancier is geen makkelijke klus. Daar zijn we ons bij Data-M ten volle van bewust. Om u wat op weg te helpen bij deze zoektocht hebben we een aantal vragen opgesteld, die u kunt gebruiken bij de evaluatie van een softwareleverancier. Met het antwoord op deze vragen hopen we u vooruit te helpen en kunt u misschien al een eerste selectie maken.




1. Wat zoek ik in de software?

De eerste vraag is waarschijnlijk meteen ook de belangrijkste. Begin met het in kaart brengen van uw grootste noden. Waar wordt er het meeste tijd verloren? Wat wil je vlotter zien lopen? Welke informatie heb ik nodig, …? Zodra u dit weet, kunt u een verder onderscheid maken tussen zaken die u absoluut moet hebben en zaken die handig zouden zijn, maar geen must. Doe indien nodig een rondvraag bij uw medewerkers om te weten waar voor hen de problemen of verbeterpunten liggen. Neem voldoende tijd om dit in kaart te brengen, het is namelijk de basis voor uw zoektocht.

2. Wat zijn de reputatie, referenties en financiële gezondheid van de potentiële softwareleverancier?

Minstens even belangrijk is de reputatie die uw softwareleverancier heeft opgebouwd. Iedereen hoopt natuurlijk een lange termijnrelatie aan te gaan. Dit hoeft geen sprong in het onbekende te zijn. Ga na of uw potentiële leverancier wel degelijk tevreden klanten heeft. Ook de financiële gezondheid van het bedrijf is niet onbelangrijk: een firma die op het randje van faillissement staat is niet meteen de partij waarmee u in zee wilt gaan.

3. Kan de software meegroeien met mijn bedrijf?

De meeste bedrijven hebben de ambitie om te groeien, sommigen gestaag, anderen exponentieel. Het is dan ook belangrijk dat u zich de vraag stelt of de software en zijn leverancier daar klaar voor zijn. Heeft uw softwareleverancier ook klanten die hem al vele jaren trouw blijven en heeft het softwarehuis al verschillende keren bewezen dat hij zowel de technische evoluties als de groeiambities van zijn klanten aankan? Zo ja, dan is dit een belangrijke indicatie dat dit voor de toekomst ook zo zal zijn.

4. Biedt de softwareleverancier een geïntegreerde totaaloplossing aan?

Wilt u één totaaloplossing of kiest u voor verschillende systemen die aan elkaar moeten gekoppeld worden? Voor de gemiddelde kmo is onzes inziens de eerste optie de beste. Een leverancier die zowel ERP-, CRM-, WMS-, als boekhoudmodules aanbiedt, heeft het voordeel van één database en één aanspreekpunt. Hoe meer partijen, hoe complexer. Hou het eenvoudig waar mogelijk.

5. Wat met de service na verkoop?

Het is niet meer dan normaal dat u ook na de aanschaf van nieuwe software nog vragen heeft. Het is dan ook fijn als u beroep kunt doen op de medewerkers van uw softwareleverancier. Soms wordt hierbij verwezen naar een ‘Service level agreement’, maar nog beter is het om bij een bestaande klant eens te informeren hoe snel en efficiënt er in de praktijk op zijn vragen geantwoord wordt.