Home / Blog / Geïntegreerde software

Blog / Geïntegreerde software

Geïntegreerde software

Drie redenen om te kiezen voor een geïntegreerde software-oplossing

Bij de keuze van een softwarepakket komt heel wat kijken. De zoektocht kan lang en moeizaam zijn. Om u te helpen door de bomen het bos te blijven zien, willen we u, met deze blogpost, op een aantal voordelen wijzen van de keuze voor 1 software-oplossing/partner.




Wat is een geïntegreerde oplossing?

Een geïntegreerde oplossing wil zeggen, dat alle bedrijfsprocessen (verkoop, aankoop, boekhouding, productie, klantenrelaties, …) binnen één en dezelfde oplossing kunnen opgevolgd worden. Dit wil niet zeggen dat u al deze processen ook moet opvolgen. Door een modulaire opbouw, gebruikt u enkel wat u nodig hebt.

1. Voorkom dubbel werk

Indien u kiest om met verschillende pakketten/programma’s te werken voor bijvoorbeeld ERP, CRM, boekhouding, rapportering, … is de kans groot dat u bepaalde inputs meerdere keren moet doen. Om een praktisch voorbeeld te geven: verkoopfacturen worden gemaakt in het ERP-pakket, maar moeten natuurlijk nog in het programma van de boekhouding geraken. Er kan wel een koppeling gelegd worden tussen de verschillende programma’s. Maar dit kost ook tijd (en geld). En in geval van een link tussen beide pakketten moet u er zich van bewust zijn dat nieuwe versies van het ene pakket ook een impact kunnen hebben op het andere. Daarom lijkt ons, één totaalpakket meestal de betere oplossing.

2. Eén pakket/partner betekent ook één aanspreekpunt

Door te kiezen voor een geïntegreerde oplossing, beschikt u ook over één enkel aanspreekpunt voor al uw problemen, vragen of opmerkingen. Er kan geen sprake van zijn dat de verantwoordelijkheid naar de andere partij wordt doorgeschoven. Een goede serviceorganisatie kan u bovendien beter helpen als ze een volledig beeld heeft over uw activiteiten.

3. Een 360°-beeld over uw bedrijfsprocessen?

Bij een geïntegreerde oplossing beschikt u over een 360°-beeld over al uw bedrijfsprocessen. Elke werknemer binnen het bedrijf kan de informatie die hij/zij nodig heeft, uit het systeem halen. Zo ontstaan er geen eilanden in uw organisatie. De verkoper ziet bijvoorbeeld ook of de klant een goede betaler is (deel boekhouding) en de zaakvoerder weet ten allen tijde wat er commercieel is overeengekomen met de klant (deel CRM). Op deze manier kunnen uw werknemers op een vlottere manier samenwerken en behoudt u als zaakvoerder het overzicht.