Home / Bedrijf / Het verhaal

Verhaal in softwareontwikkeling

Oorsprong

Data-M dankt haar ontstaan aan de groeipijnen van een van de pioniers van bedrijfssoftware uit de jaren '80: Teledata Systems. Op een gegeven moment kon de financiële structuur van het bedrijf de ambities van het management nog maar nauwelijks volgen: er werd besloten om de firma op te splitsen in 3 aparte vennootschappen: naast Teledata ontstonden Turbodata (later overgenomen door het Amerikaanse ADP) en Data-M. Teledata focuste op de retail en Turbodata richtte zich uitsluitend op het verticale marktsegment van merkgarages.

In 1991 startten we met 5 personen Data-M op. We namen van Teledata een deel van de schuldenlast over, samen met die klanten die een combinatie hadden van standaardmodules en maatwerk.

De eerste jaren van 'Modern Times'

Kmo's die zich niet voor de 100 % in een standaardpakket konden terugvinden werden binnen de pakket-filosofie van Teledata vaak wat stiefmoederlijk behandeld. We hadden de ambitie om hen een betere dienstverlening te bezorgen.

Data-M startte dus niet vanaf nul, maar met een beperkte klantenbasis. Onze eerste doelstelling was om deze klanten continuïteit te bieden en tevreden te stellen. Daarnaast wilden we onze schuldenlast zo snel mogelijk afbouwen. Doordat we in beide doelstellingen slaagden, konden we in 1997 verhuizen van de Jagerstraat 11 naar een groter pand in de Jozef Buyssestraat 72 in Wetteren.

Modern Times

Erfenis en vernieuwing

De interface van de van oorsprong Teledata-programma's maakten gebruik van een Unix-achtige karaktergestuurde interface. Die muntte uit qua efficiëntie en snelheid, maar qua gebruiksvriendelijkheid sloot dit niet langer aan bij de ondertussen algemeen verspreide Windows-interface. Onze grote uitdaging bestond er in om klanten en prospects van een up-to-date, muisgestuurde en meer intuïtieve manier van werken te voorzien. Dit betekende voor Data-M niet meer of niet minder dan het ontwikkelen van een volledig nieuwe toepassing.

Continuïteit

Data-M heeft bij de softwareontwikkeling van haar nieuwe toepassing bewust gekozen voor continuïteit. De overgang naar de nieuwe grafische omgeving kon voor bestaande klanten, waar nodig, gefaseerd verlopen en de gegevens uit het oude pakket werden (met historieken en alles) perfect geconverteerd. Mede doordat de goede punten van het oude pakket behouden bleven, herkenden gebruikers zich snel in de nieuwe manier van werken en verliep de overgang probleemloos.

Groei

Met haar nieuwe toepassing kan Data-M de vergelijking met de marktleiders in de sector met glans doorstaan. Daardoor realiseerden we ook een gestage organische groei. Door bijkomende aanwervingen beschikken we vandaag over een ploeg van 25 mensen en kon er een goede mix qua leeftijd ontstaan met zowel twintigers, dertigers, veertigers als vijftigers. Het zijn deze medewerkers die vandaag het verschil maken.